Supermarkten maken zich sterk voor het tegengaan van voedselverspilling. Dit onderwerp staat dan ook hoog op de agenda. Het CBL heeft, samen met haar leden, de doelstelling om in 2030 de wereldwijde voedselverspilling in de keten per persoon per jaar gehalveerd te hebben, ten opzichte van 2015.

Zelfmonitor
Deze doelstelling is in lijn met het VN-doel SDG 12.3. Uit onderzoek blijkt dat 1,7% van al het voedsel in de supermarkt niet bij de consument terecht komt. Dit onderzoek, de Zelfmonitor, is uitgevoerd door supermarkten, het CBL, Wageningen Universiteit & Research en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit onder de noemer ‘Samen tegen Voedselverspilling (STV)’. Door in kaart te brengen welke soorten voedsel het meest ‘weggegooid’ worden, is inzichtelijk op welke onderdelen actie moet worden ondernomen.

Waar bestaat die 1,7% uit?

  • 34,5%: aardappels, groenten en fruit.
  • 31,5%: brood, afbakbrood en banket.
  • 13,3%: zuivel, eieren, kant-en-klaar gekoelde producten.
  • 7,5%: vers vlees en verse vis.
  • 13,2%: overige verse producten en houdbare producten.

infographic voedselverspilling in de supermarkt

Samen tegen Voedselverspilling (STV)
STV richt zich op het voorkomen, verminderen en verwaarden van voedselverspilling in de hele voedselketen en wordt gewerkt aan het doel om van Nederland één van de eerste landen ter wereld te maken die voedselverspilling met de helft weet te verminderen.

 

Voedselbanken
Daar willen we graag iets aan veranderen. Zo werken alle supermarktorganisaties samen met de Voedselbanken. Producten die tegen de houdbaarheidsdatum lopen, kunnen zo gedoneerd worden.

Initiatieven op de winkelvloer
Om voedselverspilling tegen te gaan stemmen supermarkten inkoop en verkoop van producten zo goed mogelijk op elkaar af. Ook zijn diverse initiatieven op de werkvloer zichtbaar. Zo maken diverse supermarkten het aantrekkelijker om producten die dichtbij de THT-datum zitten te kopen en worden reststromen gebruikt in nieuwe producten of in veevoer.