Supermarkten werken samen aan een zo duurzaam mogelijk vleesassortiment. Daarom heeft het CBL, in samenwerking met ketenpartijen, het initiatief genomen om de productie van vlees dier- en milieuvriendelijker te maken.

Een paar voorbeelden:

  • Varken van Morgen: dit vlees (dat sinds 2015 in de schappen ligt) is herkenbaar aan het GlobalG.A.P. nummer.
  • ASC/MSC: alle verse vis en vis uit de diepvries is voorzien van en keurmerk. Dat is ASC (of gelijkwaardig) in het geval van wild gevangen vis en MSC (of gelijkwaardig) in het geval van kweekvis.
  • Weidegang: deze stichting, geïnitieerd door het CBL en onder meer de Dierenbescherming, heeft als doel de zichtbaarheid van koeien in het Nederlandse landschap te stimuleren door weidegang te ondersteunen. Alle verse (huismerk)-zuivelproducten van supermarkten dragen het keurmerk ‘Weidegang’.

Ook zijn diverse dierlijke producten zoals vlees, zuivel en eieren gecertificeerd met het Beter Leven en/of PlanetProof keurmerk.

Veevoer
Ook veevoer speelt een belangrijke rol bij het verduurzamen van dierlijke ketens. Supermarktorganisaties vragen van hun leveranciers dat zij met RTRS-gecertificeerde soja werken voor het veevoer dat nodig is voor de productie van het verse vlees in de supermarkt. Het CBL is voor de verdere verduurzaming van soja aangesloten bij het Dutch Soy Platform Initiative (meer weten over de verduurzaming van soja? Bekijk dan het onderdeel ‘Duurzame grondstoffen’).