Een verpakking om een product heeft verschillende, belangrijke functies. Zo draagt het bij aan de veiligheid van voedsel, gaat het verspilling tegen én voorziet het een consument van informatie over het product. Supermarkten- en foodservicebedrijven pakken het verduurzamen van het verpakkingsbeleid heel actief op.

Zo hebben het CBL en de Nederlandse supermarkten gezamenlijk afgesproken in 2025 twintig procent minder verpakkingsmateriaal in de winkels te gebruiken. Ook zetten zij zich in om zo duurzaam mogelijk te verpakken. Dit houdt in dat er per product een afweging gemaakt wordt tussen de voor- en nadelen van verpakken. Hoe geven supermarkten hier gehoor aan? Voorbeelden zijn te vinden in het ‘Zichtboek ‘Duurzaam verpakken’.

Infographic doelstellingen verpakkingen

Klik op de infographic voor een groter formaat

Welke doelen heeft de supermarktbranche?

  • In 2025 ligt er twintig procent minder verpakkingsmateriaal in de supermarkten.
  • In 2025 is 95 procent van het verpakkingsmateriaal recyclebaar.
  • In 2025 is er honderd procent FSC, PEFC gecertificeerd karton en papier.
  • In 2025 wordt er voor vijftig procent gebruik gemaakt van rPET.
  • In 2025 wordt er voor honderd procent gebruik gemaakt van wegwerp- en recyclingslogo’s.

Wat is de rol van het CBL?
Het CBL volgt de ontwikkelingen rond innovaties op het gebied van duurzaam verpakken op de voet en informeert haar leden hier actief over. Het CBL communiceert actief over duurzame keuzes richting haar leden en coördineert de monitoring van de behaalde resultaten.

Meer weten?
Wil je meer weten over de plannen van de supermarktbranche op het gebied van ‘duurzaam verpakken’ voor de jaren 2019-2022? Lees dan het Brancheplan.