Verpakkingen hebben verschillende functies. Ze dragen bij aan voedselveiligheid, gaan voedselverspilling tegen en voorzien de consument van informatie over het product. Tegen de trend van toenemend gemak en meer verpakkingsmateriaal in, hebben de Nederlandse supermarkten begin 2019 afgesproken 20% minder verpakkingsmateriaal in de winkel te gebruiken. Daarnaast streven supermarkten ernaar om zoveel mogelijk duurzaam te verpakken. Per product wordt een afweging gemaakt tussen de voor- en nadelen van verpakken om zo de duurzaamste oplossing te kiezen.

Doelstelling en ambities

De supermarktbranche heeft als doelstelling dat er 20% minder verpakkingen in de winkel liggen en al onze verpakkingen voor 95% recyclebaar zijn in 2025.

Infographic doelstellingen verpakkingen

Klik op de infographic voor een groter formaat

De branche heeft de volgende ambities:

  • 20% minder verpakkingsmateriaal
  • 95% recyclebaar verpakkingsmateriaal
  • 100% FSC, PEFC gecertificeerd karton en papier
  • 50% gebruik van rPET
  • 100% wegwerp- en recyclingslogo’s

Meer informatie is te vinden in het Brancheplan Duurzaam verpakken 2019-2022.