Supermarkten en foodservicebedrijven zijn een belangrijke partij in de voedselvoorziening van Nederland.

De levensmiddelenbranche is heel zichtbaar in de samenleving en staat er ook midden in. Iedereen leeft van wat wij verkopen en daarom moet het goed zijn. Gezond, duurzaam, veilig en bovenal lekker.

300
duizend medewerkers in de branche
4300
winkels door heel Nederland
35.9
miljard supermarktomzet inclusief non-food

Onderverdeling branche in miljarden euro’s, consumenten-besteding.

De Nederlandse consument waardeert de eigen supermarkt met een cijfer tussen de 7,5 en de 8.

3.8
supermarktformules gemiddeld bereikbaar
2.6
bezoeken per week aan supermarkt
65
% vindt boodschappen doen leuk
26
minuten duurt gemiddeld bezoek
4
miljoen dagelijkse klanten in de levensmiddelenhandel
3
% aandeel online boodschappen
2025
in dat jaar is dat waarschijnlijk 10%
95
% bereik van online boodschappen bezorgen
1000
pick-up-points in Nederland

Ook online boodschappen doen neemt verder toe.

Supermarkten innoveren met nieuwe services zoals zelfscankassa’s of thuisbezorg maaltijden. De supermarkt wil de klant in de winkel en ook online verleiden. De beleving is steeds belangrijker.

v
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Else de Kwaasteniet (communicatieadviseur)