Supermarkten willen geen alcohol verkopen aan minderjarigen. Daarom is de branche onder meer aangesloten bij de NIX18-campagne en organiseert zij jaarlijks de NIX Challenge en moet iedere supermarktmedewerker een e-learning volgen voor hij of zij aan de slag gaat in de supermarkt.

Het op een verantwoorde wijze verkopen van alcohol vergt een forse gezamenlijke inspanning van alle betrokken partijen, waaronder het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), gemeenten, supermarkten en de klant zelf.

Wat doet het CBL?

  • Iedere jongere tot 25 jaar die alcohol wil kopen, wordt gevraagd klaar te staan met zijn legitimatiebewijs. Als de koper niet alleen is, maar bijvoorbeeld met een groepje vrienden bij de kassa staat, moeten de ID’s van de hele groep gecontroleerd worden. Iedereen moet oud genoeg zijn. Samen kopen=samen legitimeren.
  • De supermarktbranche is aangesloten bij de NIX18-campagne en dit logo is daarom terug te vinden in de supermarkt, zowel bij de alcoholhoudende dranken in het schap als bij de kassa’s.
  • Om medewerkers voor te bereiden en te trainen heeft het CBL de e-learningmodule ‘Soms moet je nee verkopen’ ontwikkeld. Dit is een online training voor medewerkers. De module bevat informatie over de legitimatieverplichting tot 25 jaar en de wetgeving rondom de verkoop van alcohol en tabak. Voordat een kassamedewerker aan de slag gaat in de supermarkt, moet deze training worden gevolgd. Jaarlijks volgen 100.000 supermarktmedewerkers deze e-learning.

Nieuwe Alcoholwet
Sinds 1 juli 2021 geldt de nieuwe Alcoholwet. In de Alcoholwet staan onder andere regels voor de verkoop van alcoholhoudende drank aan consumenten.

Eén van de belangrijkste maatregelen uit de nieuwe Alcoholwet is een verbod op bepaalde prijsacties met alcoholhoudende drank voor gebruik elders dan ter plaatse. De wetgever wil met deze maatregel voorkomen dat consumenten zich door prijsacties laten verleiden om meer alcohol te kopen dan zij van plan waren. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) handhaaft deze regels. Het interventiebeleid is hier te vinden.

Ook staan er in de nieuwe Alcoholwet verschillende regels over de verkoop van alcoholhoudende drank op afstand. Zo wordt het gebruik van een leeftijdsverificatiesysteem verplicht en dienen verkopers te beschikken over een ‘geborgde werkwijze’. Het CBL heeft een checklist opgesteld met daarin alle eisen waaraan moet worden voldaan bij de verkoop van alcoholhoudende drank op afstand. Ook is een voorbeeld van een geborgde werkwijze beschikbaar.

Het CBL heeft tevens de CBL Code ‘Verantwoorde alcoholverkoop in de supermarkt’ opgesteld. Hierin staat bijvoorbeeld ook dat supermarkten zich inzetten om het bereik van jongeren door alcoholmarketing te beperken en de promotie van alcoholvrije en/of alcoholarme producten te stimuleren.

Nalevingspercentage
Regelmatig wordt gemeten wat het nalevingspercentage van de verkoop van alcohol aan jongeren bedraagt. In 2022 was het nalevingspercentage van supermarkten 63,4%. In 2030 moet het nalevingspercentage 100% zijn. Door de inzet van bijvoorbeeld de NIX-Challenge en de themaweek NIXzonderID hopen wij deze ambitie te realiseren.

Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA)
De RvA is de belangrijkste zelfregulering over alcoholreclame in Nederland. Het doel is onder andere het beschermen van minderjarigen en kwetsbare groepen. Het CBL heeft zich vrijwillig aangesloten bij de RvA en zal zich in de toekomst ook aansluiten bij de Reclamecode voor Alcoholvrije- en alcoholarme Varianten van Alcoholhoudende dranken (RvAVA). Voor alcoholreclame die plaatsvindt in de supermarkt geldt daarom dat alle artikelen uit de RvA hierop van toepassing is.