Supermarkten willen consumenten helpen bij het maken van een gezonde keuze. Dat gebeurt met het promoten van Schijf van Vijf producten. Ook komt er een nieuw voedselkeuzelogo als vervanger van het Vinkje. Daarnaast werken supermarkten aan het verminderen van de hoeveelheid zout, verzadigd vet en calorieën (suiker en vet) met inzet van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling.

Uitvoering Akkoord Verbetering Productsamenstelling

Het CBL werkt met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), de FNLI, Koninklijke Horeca Nederland en Veneca samen aan het realiseren van een gezonder productaanbod. Per productgroep spreken retailers, die verantwoordelijk zijn voor de huismerken, en merkfabrikanten maximumnormen af voor zout, suiker of verzadigd vetgehaltes voor de producten binnen de betreffende productgroep. Voordeel van deze gezamenlijke aanpak is dat over de gehele breedte van het schap gewerkt wordt aan reductie van zout, verzadigd vet en calorieën uit suiker en vet. Van toetjes, tot pizza en vleesconserven wordt gewerkt aan gezondere producten. De consument went geleidelijk aan andere smaken met deze aanpak.

Promotie Schijf van Vijf

Een van de maatregelen uit het Nationaal Preventieakkoord is dat supermarkten consumenten stimuleren volgens de Schijf van Vijf te eten. Via consumentenbladen, websites en communicatie op de winkelvloer wordt steeds meer bekendheid gegeven aan de Schijf van Vijf.