Gezondheid en voedselveiligheid
Gezondheid: gezondere leefstijl is een gezamenlijke verantwoordelijkheid
De Tweede Kamerverkiezingen hebben nogal een beweging in Den Haag op gang gebracht. Een ‘nieuwe generatie’ politici heeft hun intrek in Den Haag genomen. Het CBL helpt hen graag op weg om de supermarkt- en foodservicebranche snel te leren kennen. Dat doen wij met behulp van een aantal video’s met korte boodschap. De onderwerpen waar de branche mee te maken heeft, raakt namelijk direct aan de maatschappelijke vraagstukken in ons land. Dit keer lichten wij het onderwerp ‘Gezondheid’ toe.
Alles komt samen in de supermarkt: alle culturen met verschillende eetgewoontes kopen hun producten in één van de ruim zes duizend winkels in Nederland. Daarom hebben supermarkten een uitgebreid assortiment: van alles binnen de Schijf van Vijf tot producten daarbuiten.
Helpen om betere keuzes te maken
Het assortiment in de supermarkt is nogal eens onderwerp van gesprek. Logisch, want supermarkten en foodservicebedrijven spelen een belangrijke rol in wat Nederland eet en drinkt. En die rol nemen ze serieus: dagelijks wordt er hard gewerkt om de consument te helpen een betere keuze te maken.
Zo wordt stap voor stap de hoeveelheid zout, verzadigde vetten en suiker in producten omlaag gebracht. Frisdranken bevatten daardoor bijvoorbeeld 25 procent minder calorieën en het zoutgehalte in brood en kaas is met 25 procent afgenomen. Dat zijn al mooie resultaten.
Speciale aandacht voor voedselkeuzelogo en kindermarketing
Waar ook volop op ingezet wordt, is Nutri-Score. Dit voedselkeuzelogo van de overheid zal vanaf 2024 op alle huismerkproducten te vinden zijn. Binnen een productgroep, bijvoorbeeld ontbijtgranen, kun je gemakkelijk zien welk product de betere keuze is. Dat wordt aangeduid met een score die van een groene A tot een rode E loopt. De score die een product krijgt, wordt bepaald op basis van de ingrediënten in een product.
Supermarkten zijn verder gestopt met het gebruik van kindermarketing op minder gezonde producten. Daarmee wordt reclame en promotie, specifiek gericht op kinderen, bedoeld. Wel is dit te vinden op de gezondere producten, zoals snoepgroenten.
Gezondere leefstijl is een gezamenlijke verantwoordelijkheid
Supermarkten en foodservicebedrijven doen er dus van alles aan om de consument een handje te helpen. Maar dat kunnen ze niet alleen: het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daarmee wordt in dit geval de gehele ‘voedselomgeving’ bedoeld. Van bedrijven tot scholen en ook familieleden. En natuurlijk de consument zelf.
Overheid: verplicht Nutri-Score en stop belasting op producten Schijf van Vijf
Ook de overheid heeft een belangrijke rol in het promoten van een gezondere leefstijl. Daarom is het CBL continue in gesprek met overheid, producenten en maatschappelijke organisaties. Het CBL roept de overheid op om het voedselkeuzelogo Nutri-Score verplicht te maken op álle producten en te stoppen met het heffen van belasting op producten uit de Schijf van Vijf. Wij staan klaar om samen te werken aan een gezonder Nederland.
Meer informatie over de gezondheidsambities van de supermarkten en foodservicebedrijven? Neem dan een kijkje op de website van het CBL of neem contact met ons op.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in supermarkten die het CBL vertegenwoordigt.