Supermarkten willen geen alcohol verkopen aan minderjarigen. Op een verantwoorde wijze alcohol verkopen vergt een forse gezamenlijke inspanning van alle betrokken partijen, waaronder het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), gemeenten, de klant en natuurlijk de supermarkten.

Wat doen we momenteel als CBL?

  • Iedere jongere tot 25 jaar die alcohol wil kopen, wordt gevraagd klaar te staan met zijn legitimatiebewijs. Als de koper niet alleen is, maar bijvoorbeeld met een groepje vrienden bij de kassa staat, moeten de ID’s van de hele groep gecontroleerd worden. Iedereen moet oud genoeg zijn. Samen kopen=samen legitimeren.
  • De supermarktbranche is aangesloten bij de NIX18-campagne en dit logo is daarom terug te vinden in de supermarkt, zowel bij de alcoholhoudende dranken in het schap als bij de kassa’s.
  • Om medewerkers voor te bereiden en te trainen heeft het CBL de e-learningmodule ‘Soms moet je nee verkopen’ ontwikkeld. Dit is een online training voor medewerkers. De module bevat informatie over de legitimatieverplichting tot 25 jaar en de wetgeving rondom de verkoop van alcohol en tabak. Voordat een kassamedewerker aan de slag gaat in de supermarkt, moet deze training worden gevolgd. Jaarlijks volgen 100.000 supermarktmedewerkers deze e-learning.

Nalevingspercentage
Regelmatig wordt gemeten wat het nalevingspercentage van de verkoop van alcohol aan jongeren bedraagt. In 2019 was het nalevingspercentage van supermarkten 71,8%. In 2030 moet het nalevingspercentage 100% zijn.

Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA)
De RvA is de belangrijkste zelfregulering over alcoholreclame in Nederland. Het doel is onder andere het beschermen van minderjarigen en kwetsbare groepen. In de RvA staan ook afspraken over kortingen waar het CBL zich aan heeft gecommitteerd. Reclame waarbij alcoholhoudende drank gratis of tegen minder dan de helft van de verkoopprijs wordt aangeboden aan particulieren, is niet toegestaan. Dit betekent dat de korting maximaal 50% van de normale verkoopprijs mag bedragen.