In november 2018 is het Nationaal Preventieakkoord getekend door 70 partijen, waaronder het CBL. Het akkoord zet in op het terugdringen van overgewicht, problematisch alcoholgebruik en roken, met als doel om de gezondheid van alle Nederlanders te verbeteren. Het Nationaal Preventieakkoord beschrijft een aantal ambitieuze ambities en per onderwerp worden maatregelen uitgevoerd.

Ambities voor 2040

  • Minder mensen met overgewicht en obesitas en een gezondere omgeving. Een daling van het aantal mensen met overgewicht tot het niveau van 22 jaar geleden.
  • Jongeren onder de 18 drinken geen alcohol. Het aantal overmatige en zware drinkers is fors afgenomen en ook drinken tijdens de zwangerschap komt niet meer voor.
  • Een rookvrije generatie in 2040. Geen kind begint meer met roken in 2040. Van de volwassenen rookt nog maar 5%, in 2018 was dat 23%. In 2040 rookt geen enkele vrouw meer die zwanger is.

Voortgang Nationaal Preventieakkoord
Hoe werken het CBL en haar leden aan de maatregelen uit het Nationaal Preventieakkoord?

  • SPAR University stopt met tabak verkoop op wereld-niet-roken-dag
    Rookvrije campusterreinen, het is een eerste stap naar een rookvrije generatie. Samen met studenten geeft SPAR University meer betekenis aan een gezonde levensstijl door als eerste retailer per 31 mei 2019 echt te stoppen met de verkoop van tabak.
  • Omring en DEEN Supermarkten gaan samenwerking aan voor gezond eten
    Twee van de grootste organisaties in Noord-Holland Noord gaan samenwerken om mensen te helpen om gezond(er) te eten. De directies van DEEN Supermarkten en Omring ondertekenden hiervoor het convenant ‘Samen sterk voor gezond eten’. De samenwerking wordt gestimuleerd door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

  • Albert Heijn start campagne ‘Gezonder eten: hoe doe je dat’?
    Traditiegetrouw helpt Albert Heijn haar klanten en medewerkers in januari met hun goede voornemens voor het nieuwe jaar. De Allerhande (oplage 2,1 miljoen) stond deze maand daarom geheel in het teken van (het volhouden van) een gezondere leefstijl met tips, inspiratie en recepten die allemaal voldoen aan de normen van de Schijf van Vijf.  Ook konden klanten en medewerkers meedoen aan het 7-dagen-gezondprogramma ‘Lekker Bezig’, dat handvatten biedt voor het krijgen en behouden van een gezonder eetpatroon.
  • Aldi Superpartner van het Nationaal Schoolontbijt
    Aldi is de komende drie edities partner van het Nationaal Schoolontbijt. Om de editie van 2019 feestelijk in te luiden is een 10-weekse campagne ontwikkeld over gezond ontbijten volgens de schijf van vijf met als afsluiter het Nationaal Schoolontbijt. In de folders en op de online campagnepagina komen gezonde ontbijttips voorbij.
  • Aldi: Alles voor een gezondere levensstijl
    In de week van 28 januari tot 3 februari 2019 organiseerde Aldi een campagne rondom de Schijf van Vijf.

  • Coop stimuleert rookvrije werkomgeving
    In de maand Stoptober zijn door Coop diverse maatregelen genomen om het kantoor rookvrij te maken. Zo is het Coop Servicekantoor vanaf begin oktober 2019 volledig rookvrij, worden rookruimten gesloten en ook op het terrein van het kantoor mag niet meer gerookt worden. Het rookverbod geldt ook voor elektronische sigaretten. Daarnaast worden medewerkers die roken gestimuleerd om via de collectieve zorgverzekering een stoppen met roken cursus te doen.