Supermarkten willen geen tabak verkopen aan minderjarigen. Op een verantwoorde wijze tabak verkopen vergt een forse gezamenlijke inspanning van alle betrokken partijen, waaronder het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), gemeenten, de klant en natuurlijk de supermarkten.

Wat doet het CBL?

  • Iedere jongere tot 25 jaar die tabak wil kopen, wordt gevraagd klaar te staan met zijn legitimatiebewijs. Als de koper niet alleen is, maar bijvoorbeeld met een groepje vrienden bij de kassa staat, moeten de ID’s van de hele groep gecontroleerd worden. Iedereen moet oud genoeg zijn. Samen kopen=samen legitimeren.
  • De supermarktbranche is aangesloten bij de NIX18-campagne en dit logo is daarom terug te vinden in de supermarkt.
  • Om medewerkers voor te bereiden en te trainen heeft het CBL de e-learningmodule ‘Soms moet je nee verkopen’ ontwikkeld. Dit is een online training voor medewerkers. De module bevat informatie over de legitimatieverplichting tot 25 jaar en de wetgeving rondom de verkoop van alcohol en tabak. Voordat een kassamedewerker aan de slag gaat in de supermarkt, moet deze training worden gevolgd. Jaarlijks volgen 100.000 supermarktmedewerkers deze e-learning.

Tabak afgedekt en uit het zicht
Sinds 2020 is alle tabak in de supermarkten afgedekt en aan het zicht van de klant zijn onttrokken. Bij de eigen 300.000 supermarktmedewerkers in Nederland wordt roken ontmoedigd.