Wie is er dit jaar het beste in het inschatten van de leeftijd van jongeren die alcohol en/of tabak willen kopen? Dat is ieder jaar de grote vraag tijdens de NIX Challenge. Dit jaar is de winst voor Lisette Dooper, werkzaam bij Poiesz in Oudehaske. Zij werd verrast met een mooi geldbedrag voor het volgende teamuitje. De NIX Challenge, een wedstrijd in het juist inschatten van leeftijden, is een initiatief van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

Dit jaar werd de NIX Challenge door meer dan 28.000 supermarktmedewerkers van verschillende supermarktketens, aangesloten bij het CBL, gespeeld. Zij streden in de periode van 22 mei tot 2 juni om de felbegeerde finaleplaats. Per supermarktketen ging één medewerker (die de Challenge foutloos én in de snelste tijd had gespeeld) door naar de finale op 14 mei. Poiesz Oudehaske eindigde op de eerste plaats, gevolgd door Boni Mijdrecht en Boon’s Markt Buren op de derde plaats. “De winnaars en alle andere supermarktmedewerkers hebben laten zien dat zij goed opletten. De juiste leeftijd inschatten is namelijk best nog wel eens lastig. Wij zijn trots op hen en willen hen van harte feliciteren!”, aldus René Roorda, directeur van het CBL.

De winnares van de NIX Challenge 2023!


E-learning ‘Soms moet je nee verkopen’
Supermarkten werken hard aan het naleven van de leeftijdsgrens van achttien jaar. Bijvoorbeeld met behulp van de NIX 18-campagne, voorlichting aan de consument, onderlinge controles en de training van medewerkers. Zo is het, om achter de kassa te mogen werken, noodzakelijk voor een supermarktmedewerker om een certificaat te hebben behaald voor de e-learning ‘Soms moet je nee verkopen’.

Met de NIX Challenge vragen supermarkten extra aandacht voor het feit dat klanten tot 25 jaar hun ID moeten laten zien als zij in de supermarkt alcohol of tabak willen kopen. Benieuwd hoe goed jij scoort? Doe dan zelf eens de test op www.nixchallenge.nl!