Een medewerker van DEEN Beverhof in Beverwijk is het beste in het schatten van leeftijden van jongeren die alcohol of tabak willen kopen. Zij won de NIX Challenge en werd vandaag verrast met een bokaal en een prijs van 500 euro voor het volgende (coronaproof-)teamuitje. De NIX Challenge, een wedstrijd in het juist schatten van leeftijden, is een initiatief van het CBL.

In de week van 14 tot en met 21 september streden 22.000 supermarktmedewerkers om een finaleplaats in de NIX Challenge. Per keten ging de medewerker die de Challenge foutloos én in de snelste tijd had gespeeld door naar de digitale finale op 30 september. DEEN Beverwijk kwam als winnaar uit de bus, de tweede plaats was voor Poiesz in IJlst en SPAR Zaandijk eindigde op de derde plek. De nummers twee en drie winnen respectievelijk 300 en 200 euro voor een teamuitje en natuurlijk ook een mooie bokaal.

Naleving NIX18

“Het CBL is trots op de winnaars en op alle andere supermarktmedewerkers die hebben meegedaan aan de NIX Challenge”, aldus Zindi van der Velden, manager Public Affairs van het CBL en verantwoordelijk voor de NIX Challenge. “Zij hebben met hoge scores laten zien dat ze goed opletten dat ze geen alcohol en tabak verkopen aan jongeren onder de 18.”

Supermarkten slagen er vergeleken met andere verkooppunten relatief goed in om de leeftijdsgrens te handhaven. 72% van de jongeren die alcohol of tabak probeert te kopen in de supermarkt, gaat met lege handen naar buiten. Supermarkten zijn pas tevreden als de naleving 100% is en zijn hard op weg om dat te halen met behulp van de NIX18-campagne, voorlichting aan de consument én door training van medewerkers en onderlinge controles.

Om achter de kassa te mogen werken, moet een supermarktmedewerker een certificaat hebben behaald voor de e-learning ‘Soms Moet Je Nee Verkopen’. Met de NIX Challenge vragen supermarkten extra aandacht voor het feit dat klanten tot 25 jaar hun ID moeten laten zien als zij in de supermarkt alcohol of tabak willen kopen.