Wie is het beste in het inschatten van leeftijden van jongeren die alcohol en tabak willen kopen? Dit jaar mag Julie van de PLUS in Bilthoven hier volmondig “ik!” op antwoorden. Zij won namelijk de NIX Challenge 2021 en werd verrast met een trofee en een prijs van 500 euro voor een volgend (coronaproof-)teamuitje. De NIX Challenge, een wedstrijd in het juist inschatten van leeftijden, is een initiatief van het CBL.

In de week van 13 t/m 20 september streden supermarktmedewerkers van vrijwel alle supermarktketens, aangesloten bij het CBL, om een finaleplaats. Er deden in die week bijna 24.000 supermarktmedewerkers mee aan de NIX Challenge. Per supermarktketen ging één medewerker die de Challenge foutloos én in de snelste tijd had gespeeld door naar de finale. De finaledag was (online) op 29 september. PLUS Bilthoven eindigde op de eerste plaats, gevolgd door Albert Heijn uit de Theresiastraat in Den Haag en Lidl Leiden op de derde plaats. De nummers twee en drie winnen respectievelijk 300 en 200 euro voor een teamuitje en uiteraard kregen ook zij een mooie trofee.


Naleving van honderd procent
“Het CBL is trots op de winnaars en alle andere supermarktmedewerkers die mee hebben gedaan aan de NIX Challenge 2021”, aldus Zindi van der Velden, manager Public Affairs bij het CBL. “Zij hebben met hun hoge scores laten zien dat zij goed opletten dat ze geen alcohol en tabak verkopen aan jongeren onder de achttien. En dat vinden wij ontzettend belangrijk.”

Jongeren onder de achttien jaar mogen geen alcohol of tabak kopen. Het grootste deel van de jongeren die alcohol of tabak probeert te kopen in de supermarkt, gaat dan ook met lege handen naar huis. Supermarkten zijn echter pas tevreden als de naleving honderd procent is. Hier wordt hard aan gewerkt, bijvoorbeeld met behulp van de NIX18-campagne, voorlichting aan de consument en de training van medewerkers en onderlinge controles.

‘Soms Moet Je Nee Verkopen’
Om achter de kassa te mogen werken, moet een supermarktmedewerker namelijk een certificaat hebben behaald voor de e-learning ‘Soms Moet Je Nee Verkopen’. Met de NIX Challenge vragen supermarkten extra aandacht voor het feit dat klanten tot 25 jaar hun ID moeten laten zien als zij in de supermarkt alcohol of tabak willen kopen.

Benieuwd hoe goed jij scoort? Doe dan zelf de NIX Challenge eens op www.nixchallenge.nl.