De supermarkt- en foodservicebranche is al sinds jaar en dag aangesloten bij de NIX18-campagne. Supermarkten willen namelijk geen alcohol of tabak verkopen aan minderjarigen. Daar besteden zij veel aandacht aan: zo moet iedere supermarktmedewerker een e-learning volgen voor hij of zij aan de slag gaat en wordt er op de winkelvloer aandacht aan besteed. Om alle beschikbare informatie overzichtelijk aan te bieden, lanceert het CBL vandaag – tijdens de NIXzonderID- actieperiode– de website allesovernix18.supermarkt.nl.

Op de website vind je onder meer de e-learning ‘Soms moet je nee verkopen’, informatie over de NIX-Challenge en campagnemateriaal voor op de winkelvloer.

Regels Alcoholwet overzichtelijk op een rijtje

Daarnaast zijn op de nieuwe website alle regels omtrent alcoholverkoop uit de Alcoholwet overzichtelijk weergegeven. In deze wet staan verschillende regels over de verkoop van alcoholhoudende drank op afstand, de verplichting van een leeftijdsverificatiesysteem en het beschikken over een geborgde werkwijze. Het CBL heeft een voorbeelddocument beschikbaar en heeft tevens een checklist opgesteld met daarin alle eisen waaraan voldaan moet worden.

Alle leden van het CBL hebben zich ook aan de CBL Code ‘Verantwoorde alcoholverkoop in de supermarkt’ gecommitteerd. Hierin staat bijvoorbeeld dat supermarkten zich inzetten om het bereik van jongeren door alcoholmarketing te beperken en de promotie van alcoholvrije en/of alcoholarme producten te stimuleren.

Oproep: blijf inzetten op communicatie en handhaving NIX18

Alcoholhoudende dranken zijn onderdeel van het assortiment van de supermarkt. Volgens René Roorda, directeur van het CBL, willen supermarkten problematisch alcoholgebruik voorkomen en op een verantwoorde manier alcohol verkopen. “Dit betekent geen alcoholverkoop aan jongeren onder de 18 jaar. Dat vergt grote inspanning van alle betrokken partijen. Van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), gemeenten, de klant en natuurlijk de supermarkten zelf”.

“De supermarkt- en foodservicebranche blijft de komende jaren inzetten op het nalevingspercentage met als doel honderd procent naleving in 2030. Het CBL roept de overheid op om op haar beurt vol in te blijven zetten op communicatie over NIX18 en handhaving daarop. Op die manier kunnen we er met z’n allen voor zorgen dat jongeren onder de achttien geen alcohol meer kunnen kopen” aldus Roorda.

Meer informatie is te vinden op de website allesovernix18.supermarkt.nl.