Duurzaamheid
Winkelen in de supermarkt is geen woordspelletje
Duurzamere producten zijn de norm, ook wat de supermarkten betreft. Maar wat is een duurzamer product precies? Is alles zonder keurmerk niet duurzaam, zoals eerder in de Volkskrant werd gesteld? Verdienen die een negatief label? Nee, absoluut niet. De strenge Europese en Nederlandse wetgeving zorgt al voor een duurzame ondergrens. Wel kan het zijn dat consumentenvoorkeuren bovenwettelijke zaken prioriteit geven zoals meer dierenwelzijn of biologische teelt. Daar spelen supermarkten op in door van zeer veel producten een duurzamere variant aan te bieden. Voor ieder wat wils, de keuze is aan de consument.
Daarom roep ik alle consumenten op hun eigen keuze te maken. U kunt het verschil maken, door te kiezen tussen goed, beter of best. Laat met uw keuzes zien wat u belangrijk vindt. Als blijkt dat bepaalde producten echt niet meer wenselijk zijn, zullen de supermarkten dit snel genoeg merken aan de teruglopende verkoop en hun assortiment hierop aanpassen.
Daarnaast blijft de branche zelf ook werken aan het verder verduurzamen van het assortiment. Wij geloven er namelijk in dat het beter is om er voor te zorgen dat producten en productieprocessen worden aangepast in plaats van de betreffende producten te boycotten. Alleen zo kunnen we blijvend die rijke variëteit aan producten in de supermarkten blijven aanbieden. Bovendien zorgen supermarkten dat bovenwettelijke eisen voor veel producten de nieuwe norm wordt. Denk bijvoorbeeld aan verduurzaming van vlees , cacao, thee, vis, eieren, etc. Ook achter de schermen wordt er gewerkt aan verduurzaming van ingrediënten zoals soja en palmolie of energiebesparing. Voor de producten die deze grondstoffen bevatten hebben wij de keuze dus al voor u gemaakt. Neem het voorbeeld van cacao. Alle huismerk-chocoladerepen zijn in veel supermarkten UTZ- gecertifieerd. Als u dit niet ver genoeg vindt gaan, kunt u ook nog kiezen voor bijvoorbeeld Tony Chocolony. In beide gevallen wordt gewerkt aan betere leefomstandigheden van de cacaoboeren. Alleen de weg daar naartoe is iets anders. Samenwerking door de gehele voedselketen is hierbij essentieel want je kan dit soort problemen niet alleen aanpakken. Daadkracht dus in plaats van een krachtig woord.
Liselotte Hamelink Manager Duurzaamheid CBL
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in supermarkten die het CBL vertegenwoordigt.