Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) verwacht dit jaar een omzet van 780 miljoen euro in de week voorafgaand aan Pasen. Dat is 3% hoger dan vorig jaar, toen bedroeg de paasomzet 756 miljoen euro. Het feit dat Pasen dit jaar vroeg valt, kan gunstig zijn voor de supermarktbranche. Vanwege het weer zoeken veel mensen de gezelligheid nog binnen met vrienden en familie.
In 2008 viel Pasen voor het laatst net zo vroeg als dit jaar, toen viel er zelfs sneeuw en was de paasomzet maar liefst 9% hoger dan het jaar er voor. Tijdens de feestdagen laat de consument zich verleiden en inspireren door het speciale aanbod luxe paasproducten en de feestelijke recepten in de supermarktmagazines. De maaltijden tijdens Pasen zijn inmiddels vergelijkbaar met die van de kerstdagen. Men beperkt zich niet tot het traditionele paasontbijt of de brunch, ook tijdens het diner pakt men uit. Net als met Kerst is ook gourmetten populair. De paasomzet is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden voor de supermarkt- en foodservicebranche. Uit het ondernemerspanel van vakblad Distrifood blijkt dat zes van de tien supermarktondernemers hoge verwachtingen hebben en ook een flinke omzetplus verwachten.
Steeds meer gemeenten staan winkelopening tijdens de paasdagen toe. Op goede vrijdag dienen de winkels om 19 uur te sluiten.