De supermarkt- en foodservicebranche zet zich in om voedselverspilling te verminderen. Door slim in te kopen, goed te plannen en op tijd af te prijzen proberen supermarkten het aantal niet-verkochte producten zo klein mogelijk te houden. Ook helpt zij de consument om verspilling thuis te verminderen. De campagne van www.zuivelpak.nl sluit daar mooi bij aan.
“De commercial laat zien dat het kinderlijk eenvoudig is om te voorkomen dat je 10% yoghurt of vla weggooit. Dat staat naar onze schatting gelijk aan 30 miljoen liter melk die nodig is voor de productie hiervan. Dat is een mooi resultaat. En als je naar de mest kijkt die de koeien hiervoor produceren, dan scheelt dat ook nog eens een berg mest van 97.000 kubieke meter. Ook dat is een mooi resultaat aangezien de zuivelsector over het mestoverschot in discussie is met het ministerie van Economische Zaken en de Europese Commissie,” aldus Marc Jansen, directeur van het CBL.
Op de website passievoorfood.nl staan concrete voorbeelden tegen voedselverspilling van individuele supermarktorganisaties.