Het CBL, de brancheorganisatie van supermarkten en foodservicebedrijven, verwacht dat de omzet in de kerstweek op ruim 1 miljard uitkomt. Hiermee wordt een nieuwe mijlpaal bereikt.
Piekmomenten in de supermarkten zijn de zondag en maandag voor Kerstmis. Voor versproducten zal de grootste drukte op maandag 24 december zijn. Ook online wordt veel drukte verwacht. Veel winkels adviseren dan ook om al vroegtijdig een bezorgmoment te reserveren. Voor wie ook op Eerste en Tweede Kerstdag een boodschap wil doen, zijn er een flink aantal supermarkten geopend. Uit een onderzoek van Distrifood blijkt dat dit jaar 727 supermarkten op Eerste Kerstdag open zijn. Dit is een toename van bijna 4% ten opzichte van vorig jaar. Op Tweede Kerstdag zijn met 2265 meer dan de helft van de supermarkten geopend.
Trend ‘lekker en makkelijk’
Met Kerst maken mensen er een gezellig familie- en vriendenfeest van. Er wordt flink uitgepakt, zowel qua versieringen als met culinaire versnaperingen. De koelkast wordt gevuld met veel verse producten die gemakkelijk en snel te bereiden zijn. Supermarkten spelen daar op in en bieden veel kant-en-klare of makkelijk te bereiden versproducten aan. Veel verkochte producten zijn de vers pakketten, pureersoepen en ovenschotels. De traditionele rollade en ovenschotels ontbreken ook dit jaar niet. Honderdduizenden medewerkers werken de klok rond om ervoor te zorgen dat de consument zijn eten en drinken voor de kerstdagen in huis krijgt.