Duurzame producten met een keurmerk werden in de eerste helft van 2019 fors meer verkocht. Waar de markt groeit met 4%, groeit de verkoop van duurzame producten met 28%, blijkt uit de laatste Monitor Keurmerken Retail. De inzet van supermarkten om duurzame producten onder de aandacht te brengen bij de consument werpt zijn vruchten af. De groei zet onverminderd door en ook het aantal producten met een keurmerk stijgt.

Met name zuivel en eieren laten een forse groei zien in de verkoop van duurzame producten. Het Beter Leven Keurmerk is het grootste keurmerk in de supermarkt en groeide met 32%, met name in eieren, varkensvlees en vleeswaren. Daarnaast zie je dat keurmerken de standaard worden bij eieren, vis en varkensvlees.

Verduurzaming in de breedte
Naast de voortdurende inspanningen van supermarkten om duurzame producten met keurmerk onder de aandacht te brengen, wordt hard gewerkt aan de verduurzaming van de voedselketen. Belangrijk thema’s zijn het verminderen van verpakkingsmateriaal, het tegengaan van voedselverspilling en toewerken naar een CO2-neutrale supermarkt. Ook sociale duurzaamheid staat prominent op de agenda van supermarkten. Zo is onlangs een overeenstemming bereikt over een gezamenlijk ‘Bananenproject’ gericht op een leefbaar loon voor arbeiders in de bananenteelt. Doel is dat supermarkten in 2025 voornamelijk bananen verkopen van plantages waar de werknemers een leefbaar loon verdienen.