Consumenten besteden in 2020 in de supermarkt 21 procent meer aan duurzame voeding. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde Monitor ‘Duurzaam voedsel 2020’. Deze monitor geeft een overzicht van consumentenbestedingen aan duurzaam voedsel (in Nederland) en wordt door Wageningen Economic Research, in opdracht van het ministerie van LNV, uitgevoerd.

De jaarlijks terugkerende monitor laat zien dat zowel de vraag naar als het aanbod van duurzaam voedsel zijn toegenomen, net als in voorgaande jaren. Consumenten besteden in 2020 in de supermarkt 21 procent meer aan duurzame voeding. Dat is een grotere stijging dan de bestedingen aan alle voedsel in dat kanaal (+ negen procent). Deze ontwikkeling is onder andere te verklaren door de groei van supermarkten en speciaalzaken voor duurzame voeding.

De grootste procentuele stijgingen zijn te zien bij producten met de keurmerken ‘On the Way to PlanetProof’ en Rainforest Alliance (+ 41 procent). Er zijn meer producten met deze keurmerken in het assortiment te vinden.

Koffie en thee
Doordat consumenten in 2020 noodgedwongen meer thuis moesten consumeren, is er een stijging in de verkoop van duurzame koffie en thee in supermarkten te zien. Deze productgroep laat de grootste omzetgroei in supermarkten zien (+ 34 procent). Ook duurzamere ‘aardappelen’, ‘groenten en fruit’, ‘brood’, ‘granen’, ‘koek en gebak’, ‘eieren’ en ‘zuivel’ laten een groei van om en nabij dertig procent zien.

Duurzaamheid en gezondheid hoog op de agenda
Consumenten kopen steeds duurzamer en gezonder en zijn zich steeds bewuster van wat zij kopen, dat blijkt wel uit de cijfers van de Monitor ‘Duurzaam voedsel’. Daarom spelen supermarkten al jarenlang in op de verduurzaming van de voedselketen. Zij passen hun aanbod zoveel mogelijk aan op de vraag van de consument, nemen hun verantwoordelijkheid en dragen bij aan het aanpassen van productieprocessen.

Daarnaast werken het CBL en haar leden achter de schermen aan belangrijke verbeteringen, zoals mensenrechten, leefbaar loon, het tegengaan van ontbossing, productverbetering en betere informatie over duurzaam en gezond eten. Neem daarvoor eens een kijkje op de nieuwe website winkelmandje.cbl.nl.