Kerstboodschappen leiden tot nieuw pinrecord

Met het afrekenen van zijn kerstboodschappen heeft Sander Uitdehaag de 1 miljardste pinbetaling in de Nederlandse supermarkten op zijn naam gezet. Het record is maandag 23 december gevierd in de vestiging van DEEN Supermarkten in de Amsterdamse Rijnstraat. Nu het magische getal voor de Kerst is bereikt, stuurt Maestro 150.000 schoolmaaltijden naar kinderen. Dat gebeurt via het Wereldvoedselprogramma van de Verenigde Naties.

Sander Uitdehaag ontving van Boudewijn Deen van DEEN Supermarkten een volle winkelwagen als dank voor het pinnen. “Steeds meer klanten kiezen ervoor om te pinnen in plaats van contant te betalen. Dat is veel makkelijker en sneller aan de kassa. Bovendien is pinnen veiliger dan contant geld, zowel voor de klant als voor de winkelier”, aldus Jules van Well van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

Wereldvoedselprogramma
Maestro wil graag dat meer mensen vaker gaan pinnen, want pinnen is makkelijk en veilig, maar ook bijdragen aan een betere wereld. Daarom geeft Maestro, via het World Food Programme, 150.000 schoolmaaltijden in Afrika weg nu er in de Nederlandse supermarkten 1 miljard keer gepind is dit jaar.

Groei pinnen supermarktbranche
Al vijf jaar promoot een Taskforce van het CBL pinnen om daarmee de hoeveelheid contant geld in de winkels te verminderen. Met resultaat: het aantal pintransacties steeg in 2012 naar 933 miljoen, een verdubbeling ten opzichte van 2005. Met de actie ‘Keihard voor 1 miljard’ heeft de branche het gewenste record neergezet. Afgelopen weekend zijn ruim 6 miljoen pintransacties geregistreerd, dat is ruim 30% meer dan in een gemiddeld weekend.

Pinnen, ja graag
De actie ‘Keihard voor 1 miljard’ is onderdeel van de campagne Pinnen, ja graag. De pincampagne is een initiatief van Betaalvereniging Nederland, de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen, banken, koepelorganisaties detailhandel, horeca, benzinebranche, Maestro en V PAY.