Nederlandse supermarkten, aangesloten bij het CBL, willen zo veel mogelijk producten waarbij alle schakels in een keten een eerlijk en leefbaar loon krijgen verkopen. Dat doen zij onder andere via het Leefbaar Loon Bananen-commitment, waarin zij zich sinds 2019 inzetten voor een leefbaar loon voor plantage-medewerkers. Analyses van het vijfde jaar laten zien dat de cijfers redelijk stabiel zijn gebleven, namelijk 12,8% ten opzichte van 12,4% in het vorige jaar.

In het vijfde jaar van het commitment deden er 380 plantages mee aan de monitor. Daarmee beslaat het onderzoek 100% van de totale inkoop aan bananen door Nederlandse supermarkten.

Beïnvloedende factoren cijfers
Het leefbaar loon-gat is van 12,4 naar 12,8% gegaan en is daarmee stabiel gebleven. Een belangrijke noot is dat er dit jaar meer plantages meedoen, waardoor er veranderingen in de benchmark zijn. Er is tevens sprake van inflatie, waardoor de cijfers moeilijker te vergelijken zijn. Dit vijfde jaar van het Leefbaar Loon Bananenproject geeft supermarkten inzicht in het leefbaar loon-gat voor hun totale volume. Met dit inzicht kunnen supermarkten gerichtere vervolgacties bepalen om het resterende gat te dichten

Nederlandse supermarkten vormen echter slechts een klein deel van de afnemers van de gemonitorde plantages. Daarom is het cruciaal dat ook retailers uit andere landen zich blijven inzetten voor een leefbaar loon.

Klik op de infographic voor een grotere weergave.

Hoe nu verder?
Op basis van de resultaten van de monitor en hun ervaringen de afgelopen jaren werken supermarkten met bestaande leveranciers aan het formuleren en implementeren van passende en concrete oplossingen om het leefbaar loon-gat te dichten. Supermarkten zullen het leefbaar loon-gat van hun totale assortiment via de Salary Matrix blijven monitoren. Zo meten ze de resultaten van hun acties.

Benieuwd naar het volledige rapport? Dat is hier te lezen op de website van IDH.