Vanaf 1 juni zijn foodservicegroothandels weer alleen open voor pashouders. Sinds 19 maart konden ook consumenten zonder pas tijdelijk bij de zelfbedieningsgroothandels terecht voor hun dagelijkse boodschappen. Door de sluiting van de horeca nam de druk op de supermarkten fors toe. De openstelling van de groothandels was nodig om klanten meer mogelijkheden te geven om voldoende afstand te kunnen houden bij het boodschappen doen. Nu de horeca per 1 juni weer de deuren opent, is het niet langer nodig om de groothandels voor iedereen toegankelijk te houden.

Gun elkaar de ruimte in de supermarkt

Het CBL verwacht wel dat het ook in de komende periode drukker blijft dan normaal in de supermarkt, omdat de horeca nog niet op volle kracht kan draaien en omdat veel mensen voorlopig nog thuis werken. Daarom blijft het belangrijk dat klanten en medewerkers rekening houden met elkaar en elkaar de ruimte gunnen. De supermarkt biedt voldoende plek aan alle klanten om anderhalve meter afstand te kunnen houden, mits iedereen zijn best doet en ook zelf verantwoordelijkheid neemt. Verreweg de meeste klanten doen dat ook, maar een enkele klant die de maatregelen niet serieus neemt, kan andere klanten in de winkel een onveilig gevoel geven.

Supermarkten blijven de komende periode herhalen dat het belangrijk is om afstand te houden. Klanten kunnen zelf het volgende doen om een bezoek aan de supermarkt veilig en plezierig te houden voor zichzelf en voor anderen:

Kom alleen. Wie met z’n tweeën of zelfs met z’n drieën boodschappen doet, neemt onnodig veel ruimte in en loopt een ander sneller voor de voeten. Gewoon in je eentje komen dus. Minder gezellig, wel socialer.

Maak een boodschappenlijstje. Met een lijstje kun je efficiënter boodschappen doen. Zo ben je sneller de winkel weer uit en is er dus ook meer ruimte voor andere klanten.

Wees geduldig. Soms staat een andere klant voor het schap waar je zelf ook moet zijn. Gun elkaar de ruimte en wacht gewoon even tot de ander klaar is voor je zelf je boodschappen pakt.

Blijf aardig. Staat een klant midden in een gangpad? Of staat een vakkenvuller bij het product dat je nodig hebt? Vraag of ze even een stap opzij kunnen doen, zodat je er op gepaste afstand bij kunt.