Algemeen
Vrolijk en verantwoord Pasen in de Nederlandse supermarkt
Uitsluitend duurzame huismerkpaaseitjes verkrijgbaar
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) verwacht dit jaar een paasomzet in de Nederlandse supermarkten van 765 miljoen euro. Dat is 2,5% meer dan vorig jaar. Net als met Kerst pakt Nederland uit tijdens de paasdagen om een feestelijk ontbijt of brunch, lunch en diner op tafel te zetten. Daar horen ook chocolade paaseitjes bij. Vanaf dit jaar zijn alle huismerk chocolade paaseitjes van de supermarkten en foodservicebedrijven in Nederland gemaakt met duurzame cacao.
Hiervoor werken supermarkten en foodservicebedrijven samen met verschillende keurmerken zoals UTZ Certified, Rainforest Alliance, Max Havelaar en Fairtrade. Bij de verduurzaming van de cacaoketen ligt de nadruk op verbetering van de arbeidsomstandigheden in de productielanden zoals Ivoorkust en Ghana (West-Afrika). Door steeds meer producten op de markt te brengen gemaakt met uitsluitend gecertificeerde cacao wordt de levensstandaard van heel veel boeren en hun families verbeterd en is er aandacht voor het milieu. Cacaoboeren en -boerinnen kunnen hierdoor een zelfstandig bestaan opbouwen.
In maart 2010 hebben Nederlandse supermarkten en foodservice bedrijven de intentie uitgesproken om uiterlijk in 2025 alle huismerkproducten met duurzame cacao te produceren. Na de duurzame chocoladeletter, zijn nu ook de paaseitjes 100% van duurzame cacao gemaakt. Dit betekent weer een stap verder op weg in de verdere verduurzaming van de cacaomarkt. Ook een groot deel van het overige chocoladeassortiment van de supermarkten en foodservicebedrijven is al duurzaam gecertificeerd.
De productie van cacao en cacaoproducten zorgt voor veel werkgelegenheid en vormt een grote bron van inkomsten. In producentenlanden zijn miljoenen mensen voor hun dagelijks bestaan afhankelijk van cacao. Nederland is internationaal een belangrijke speler omdat meer dan 25% van de cacaoverwerking in ons land plaatsvindt. Bovendien is Amsterdam de grootste cacaohaven ter wereld. Het commitment van de Nederlandse supermarkten en foodservicebedrijven zorgde internationaal voor een belangrijke impuls in de verduurzaming van cacao.
Voorbeelden van duurzame cacao van individuele supermarktorganisaties en foodservicebedrijven vindt u hier.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in supermarkten die het CBL vertegenwoordigt.