Het CBL en GroentenFruit Huis, de belangenvereniging van de groente- en fruitsector, zien een stijging in de omzet van groenten en fruit in de supermarkt. De consument koopt meer groenten en fruit in de supermarkt waardoor het verkochte volume stijgt. Daarnaast kiest de consument ook steeds vaker voor gemak (panklaar of gesneden groenten) waardoor ook de omzet harder stijgt.
De positieve lijn past in de ontwikkeling die het verssegment binnen supermarkten laten zien. Versproducten zoals vis, groenten en zuivel stijgen procentueel harder dan de zogenaamde houdbare producten. Dit blijkt uit cijfers die IRI voor GroentenFruit Huis en het CBL heeft verzameld (zie infographic). De cijfers laten eveneens zien dat het grootste deel van de producen die in de nieuwe Schijf van Vijf zitten (dat zijn vooral versproducten) een flinke stijging doormaakt. Opvallende stijger is bijvoorbeeld het veelgenoemde handje noten. De consumptie van noten laat een stijging zien van 23%.
Toch zijn de groentesector en de supermarktbranche nog niet tevreden. De verkoop van groenten in speciaalzaken is de laatste jaren met veertig procent gedaald. Deze volumedaling wordt nog niet geheel door de gestegen verkoop in supermarkten opgevangen. Daarnaast is bekend dat de gemiddelde Nederlander 127 gram groenten eet in plaats van de aanbevolen 250 gram. Een groot deel van de gegeten groenten komt ook nog eens voor de rekening van een kleine groep ‘heavy buyers’. De gezondheidswinst valt te halen in de groep light-kopers en niet-kopers van groenten en fruit.
Volgens Marc Jansen, directeur van het CBL, doen de supermarkten het goed met hun uitgebreide groenteafdeling waar je bij binnenkomst vaak als eerste tegenaan loopt. Daarnaast wordt er steeds meer groenten verwerkt in recepten in de supermarktmagazines. “De Schijf van Vijf is vernieuwd en de Gezondheidsraad heeft de lat voor gezonde consumptie fors hoger gelegd. Supermarkten stropen hun mouwen op om met deze nieuwe uitdagingen volop aan de slag te gaan. De nieuwe weg heet Vers. Wij zien alleen maar kansen om een grotere bijdrage te kunnen leveren om de Nederlandse bevolking gezonder te helpen maken”, aldus Jansen. Gert Mulder, directeur van GroentenFruit Huis, ziet met name kansen bij de groep mensen die wel regelmatig, maar nog niet genoeg groenten en fruit eten. “We moeten juist deze groep verleiden tot consumptie op nieuwe eetmomenten, bijvoorbeeld snackgroenten bij vergaderingen of in de sportkantine, en consumenten te inspireren om ook bij het ontbijt, tussendoor of bij de lunch groenten en fruit te eten.” Beide partijen zien nog genoeg werk aan de winkel de komende jaren.