“Supermarkten werken samen met fabrikanten om zout, suiker en vet in producten te verminderen. Deze aanpak is zeer succesvol omdat in hele productgroepen de hoeveelheden fors dalen. Zo bevatten Nederlandse vleeswaren flink minder zout. De gemiddelde hoeveelheid zout in vleeswaren is in twee jaar met iets meer dan 20% gedaald. Vleeswaren zijn goed voor zo’n 12% van de dagelijkse zoutinname. De daling van het zoutgehalte in deze productcategorie draagt er dus in belangrijke mate aan bij dat mensen dagelijks minder zout binnenkrijgen. Het zoutgehalte in andere belangrijke productgroepen is de afgelopen jaren ook aanzienlijk gedaald: zout in kaas is met 24% gedaald en in brood (goed voor 28% van de zoutinname) is het met 25% gedaald. Op dit moment wordt gewerkt aan het reduceren van zout in vleesproducten zoals cordon bleu of braadworst en aan Oosterse en Italiaanse kant-en-klaarmaaltijden. Zo maken we het aanbod in supermarkten steeds een stukje gezonder. Bovendien kunnen supermarkten de consument helpen bij hun keuze voor gezonde producten door informatie aan te bieden bij het schap, in hun folders, magazines, recepten en op hun websites."