Gezondheid en voedselveiligheid
Reactie van het CBL op bericht RIVM over zoutinname
Het CBL is verrast door de uitkomst van het urineonderzoek dat is uitgevoerd door het RIVM om de natriuminname van consumenten te monitoren. Deze blijk de afgelopen jaren nauwelijks gedaald. De oorzaak is volgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) niet direct te herleiden naar het zoutgehalte in producten. Uit de jaarlijkse monitoring van het gehalte aan keukenzout in diverse levensmiddelen van de NVWA blijkt namelijk dat het zoutgehalte in levensmiddelen tussen 2011 en 2015 is gedaald met 6,8%. Wellicht strooit de consument zelf zout bij. Dit geeft aan hoe belangrijk het is om de vermindering van zout stapsgewijs aan te pakken om de consument langzaam aan een minder zoute smaak te laten wennen.
Het CBL werkt sinds een aantal jaar samen met de FNLI aan de stapsgewijze verbetering van de samenstelling van productgroepen en recepturen onder de paraplu van het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Dat dit tot resultaat leidt, blijkt uit de monitor van de NVWA. Zo bevatten Nederlandse vleeswaren flink minder zout. De gemiddelde hoeveelheid zout in vleeswaren is in twee jaar met iets meer dan 20% gedaald. Vleeswaren zijn goed voor zo’n 12% van de dagelijkse zoutinname. De daling van het zoutgehalte in deze productcategorie draagt er dus in belangrijke mate aan bij dat mensen dagelijks minder zout binnenkrijgen. Het zoutgehalte in andere belangrijke productgroepen is de afgelopen jaren ook aanzienlijk gedaald: zout in kaas is met 24% gedaald en in brood (goed voor 28% van de zoutinname) is het met 25% gedaald. Op dit moment wordt gewerkt aan het reduceren van zout in vleesproducten zoals cordon bleu of braadworst en aan Oosterse en Italiaanse kant-en-klaarmaaltijden. Zo maken we het aanbod in supermarkten steeds een stukje gezonder.
Toen wij het op ons namen om het zoutgehalte significant te verlagen, wisten wij dat het een proces van de lange adem zou worden. Er is helaas geen quick fix om de samenleving gezonder te laten eten en drinken. Naast productherformulering (minder zout, suiker, vet) promoten supermarkten ook de consumptie van verse groente en fruit, bewegen, zelf koken en meer kennis over de productie en bereiding van voedsel. Zo pleiten supermarkten voor voedselonderwijs voor ieder kind met de petitie www.voedselonderwijs.nl Want gezond eten begint bij gezond verstand.
Bekijk hier de infographic met resultaten van het Akkoord.
Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) behartigt de belangen van de supermarktbranche en foodservicebedrijven in Nederland. De levensmiddelenhandel draagt voor ruim 10% bij aan het Bruto Nationaal Product. De branche biedt werkgelegenheid aan ruim 300.000 mensen en is daarmee één van de grootste werkgevers van Nederland. Dagelijks doen vier miljoen consumenten hun boodschappen in supermarkten die het CBL vertegenwoordigt.