Supermarkten en foodservicebedrijven, verenigd in het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, zijn voorstander van verbeterd dierenwelzijn. Daarom ondertekent het CBL op 24 juni 2025 als een van de eerste branches het Convenant Dierwaardige Veehouderij. Ondertekening van het convenant betekent een volgende stap in het verbeteren van dierenwelzijnsstandaarden in de Nederlandse veehouderij voor de productie van vlees, eieren en zuivel.

De afgelopen tijd is het CBL namens haar achterban betrokken geweest bij de totstandkoming van het onderhandelaarsakkoord voor het convenant. Het convenant beslaat afspraken en voornemens om de dierenwelzijnsstandaard, zoals vastgelegd in de Algemene Maatregel van Bestuur in de Wet Dieren, in de Nederlandse veehouderij te verhogen. Nederlandse supermarkten en foodservicebedrijven hebben een goede trackrecord in het nemen van verantwoordelijkheid en samen met veehouders en producenten zetten van bovenwettelijke stappen voor meer dierwelzijn zoals het Beter Leven keurmerk voor vlees.

Verantwoordelijkheid voor alle verkoopkanalen
Om de impact van het convenant te vergroten vinden de leden van het CBL het noodzakelijk dat ook andere foodkanalen in retail en out-of-home verkoop van vlees, zuivel en eieren zoals horeca, fastfoodketens en andere detailhandel bij de uitvoering van het convenant betrokken worden. We vertrouwen er dan ook op dat deelname van supermarkten en foodservicebedrijven aan het convenant alle verkopers van vlees, eieren en zuivelproducten stimuleert om ook hun verantwoordelijkheid in dit traject te nemen.

Volgende stap richting hogere dierenwelzijnsstandaard
Het CBL ziet het ondertekenen van dit convenant als een betekenisvolle stap in de verbetering van dierwelzijn in de veehouderij. Door samen verantwoordelijkheid te nemen, in ketenverband met veehouders, verwerkers en ook de consument, kunnen we het leven van miljoenen dieren verbeteren.