In deze tijd van geopolitieke spanningen, klimaatverandering en zorgen over bestaanszekerheid, kijken Nederlanders niet alleen naar de leiders in Den Haag en Europa, maar ook naar hun boodschappen en het effect op hun portemonnee. Daarom heeft het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) namens de supermarkten en foodservicebedrijven inbreng gedaan voor de Tweede Kamerverkiezingen. Daarbij staan betaalbaarheid, gezondheid en duurzaamheid voorop.

De supermarkt- en foodservicebranche staat midden in de samenleving. Iedere dag bedienen we ruim vier miljoen Nederlanders in onze supermarkten. Wij zien dagelijks wat inflatie betekent voor gezinnen en hoe politieke keuzes doorwerken in het winkelwagentje. De vraag luidt dan ook regelmatig of het niet goedkoper, gezonder en duurzamer kan. Ons antwoord is volmondig: ja, mits we samenwerken vanuit realisme en ambitie. Via het Boodschappenlijstje delen wij onze inzichten over hoe we dit in samenwerking met de politiek kunnen bereiken.

Houd boodschappen betaalbaar
De prijzen in de supermarkt zijn de afgelopen tijd flink gestegen. Dat komt deels door externe factoren zoals geopolitieke spanningen, verstoorde handelsverhoudingen en misoogsten. Maar ook nationaal beleid en politieke keuzes zoals belastingen, loonontwikkelingen en nationale koppen op Europese regels zorgen voor hogere kosten en daardoor duurdere boodschappen.

Het CBL ziet veel kansen om dat in te perken en ervoor te zorgen dat boodschappen betaalbaar blijven. Zo kan een Boodschappentoets, een praktische toets voorafgaand aan de invoering van nieuwe beleids- en wetsvoorstellen, de impact op de boodschappenprijs meten. Daarnaast zien we kansen in het voorhogen van het netto-inkomen in plaats van de loonkosten en een verbod op territoriale leveringsbeperkingen.

Maak de gezonde keuze de makkelijke keuze
Supermarkten en foodservice willen actief bijdragen aan een gezondere samenleving en zetten al concrete stappen zoals het verminderen van zout, suiker en vetten (Nationale Aanpak Productverbetering, NAPV) en de introductie van Nutri-Score. Echter kan er veel meer winst behaald worden. Iets wat daarvoor essentieel is, is een gelijk speelveld waarbinnen alle voedselaanbieders hetzelfde worden benaderd in preventiebeleid. Alleen als alle aanbieders aan dezelfde afspraken voldoen wordt de gezonde keuze voor iedereen toegankelijk en vanzelfsprekend.

Bied duurzaam perspectief
Tot slot pleit het CBL voor meer toekomstperspectief op het gebied van duurzaamheid. Duurzaamheid moet lonen voor zowel boer, fabrikant en retailer als consument. We zien onder andere kansen voor de politiek om daarin te helpen door ruimte te creëren voor duurzaamheidspremies voor boeren en tuinders, een inperking van administratieve lasten en Europees geldende regels.

Het CBL blijft pleiten voor beleid dat betaalbaarheid bewaakt, gezonde keuzes stimuleert en duurzame investeringen beloont. Wij nodigen de politiek uit om samen met ons in gesprek te gaan en onze leden te bezoeken, zodat we kunnen samenwerken aan gezamenlijke oplossingen voor onze gedeelde doelen.

Bekijk hier het volledige Boodschappenlijstje voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025