Van 12 tot 26 mei streden supermarktmedewerkers om de eerste plaats in de NIX Challenge, jaarlijks georganiseerd door het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). In dit interactieve spel, bedoeld om de naleving van de leeftijdsgrens voor alcoholverkoop onder de aandacht te brengen, moeten medewerkers van zoveel mogelijk mensen de leeftijd goed inschatten. Dit jaar mogen we een medewerker van Vomar Harderwijk feliciteren met de eerste prijs! Deze medewerker wist in de finale 15 andere supermarktmedewerkers te verslaan.
Het doel van het spel is om zo veel én snel mogelijk de leeftijd van personen goed in te schatten. In het spel is het de bedoeling om naar links of rechts te swipen en daarmee aan te geven of er wel of niet naar een ID moet worden vragen. Supermarktmedewerkers vragen mensen tot 25 jaar om een ID om zo de kans op alcoholverkoop aan minderjarigen te verkleinen.
Supermarkten waarborgen verantwoorde alcoholverkoop
De NIX Challenge is een van de manieren waarop de branche aandacht vraagt voor naleving van de wettelijke verplichtingen bij alcoholverkoop. Andere manieren waarop supermarkten de verantwoorde verkoop van alcohol stimuleren zijn deelname aan de NIX18-campagne en een verplichte e-learning voor medewerkers die achter de kassa zitten.
Stijgende nalevingscijfers
Supermarkten willen geen alcohol verkopen aan jongeren onder de achttien jaar. Het naleven van de leeftijdsgrens is dan ook een speerpunt in het beleid van supermarkten. Gelukkig laat het jaarlijkse nalevingsonderzoek van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zien dat de inspanningen van supermarkten hun vruchten afwerpen. Ketensupermarkten zijn een van de weinige verkooppunten waarbij het nalevingspercentage bij zowel fysieke als online verkoop stijgt.
Verander de sociale norm
Daarnaast blijkt gelukkig dat slechts 5 procent van de drinkende jongeren zelf alcohol koopt (HBSC, 2025). Het overgrote deel van de jongeren krijgt alcohol van ouders en of vrienden. Daarom moeten we als samenleving het gesprek aangaan over de huidige sociale norm en hoe we die veranderen. Hoe maken we het minder normaal dat minderjarigen alcohol krijgen?
Wil je meer lezen over wat de supermarkten doen?
In onze beleidsnotitie Verantwoorde alcoholverkoop in de supermarkt lees je hoe supermarkten de verantwoorde verkoop van alcohol waarborgen. Zelf de NIX Challenge proberen? Dat kan hier.