Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is positief over de aangekondigde koopkrachtstijging in de Miljoenennota 2026. Vandaag, tijdens Prinsjesdag, presenteerde het demissionaire kabinet-Schoof de begrotingen voor het aankomende jaar. Het CBL wil dat het Kabinet nu echt werk gaat maken van lastenverlichting voor het bedrijfsleven, zodat de kosten voor bedrijven dalen en de dagelijkse boodschappen betaalbaar blijven. Nederland moet uit de bestuurlijke impasse en van het economische slot. Overheid en bedrijfsleven moeten hiervoor de handen ineenslaan en de supermarkt- en foodservicebranche wil daar graag een bijdrage aan leveren.

Het werkelijke probleem is het lage vertrouwen van consumenten en ondernemers in het landsbestuur. Het CBL wil samen met partijen in de voedselketen en de overheid verbeterstappen laten zien waardoor burgers en ondernemers zichtbaar perspectief krijgen en investeringen en arbeidsparticipatie lonend zijn.

Het versterken van de economie en het verdienvermogen en daarmee de welvaart van Nederlanders dient topprioriteit van het (demissionaire) kabinet te zijn. In de troonrede werd genoemd dat mensen “een inkomen willen waarmee ze het einde van de maand halen”. Het CBL onderschrijft het pleidooi voor meer structurele lastenverlagingen om de koopkracht blijvend te verbeteren.

Lastenverlichting voor werknemers en werkgevers
Het Regeerprogramma liet eerder al zien dat het kabinet inzet op lastenverlichting voor werknemers en werkgevers. Deze koers draagt bij aan het stimuleren van arbeidsparticipatie en het versterken van het Nederlandse ondernemersklimaat. Het CBL beschouwt deze richting als positief maar het vraagt wel om daadwerkelijke actie.

Inzet op betaalbare boodschappen en prijsconcurrentie
Hoewel de economische vooruitzichten iets positiever zijn dan eerder gedacht, blijft de druk op rendement in de supermarktsector onverminderd groot door de torenhoge kosten van inkoop, personeel en energie. De Miljoenennota onderstreept indirect de kwetsbare positie van supermarkten, die ondanks kostenstijgingen blijven inzetten op betaalbare boodschappen en prijsconcurrentie, maar afhankelijk zijn van consistent beleid dat rekening houdt met de beperkte financiële speelruimte. Het schaars verdiende geld kan maar één keer uitgegeven worden en dan wil je als ondernemer ook zekerheid van overheidsbeleid, zodat investeringen niet met de politieke waan van de dag verdampen.

Boodschappenlijstje richting de Verkiezingen
In deze tijd van geopolitieke spanningen, klimaatverandering en zorgen over bestaanszekerheid, is duidelijk dat Nederlanders niet alleen naar de leiders in Den Haag en Europa kijken, maar ook naar hun boodschappen en het effect op hun portemonnee. Daarom heeft het CBL namens de supermarkten en foodservicebedrijven een boodschappenlijstje richting de Tweede Kamerverkiezingen opgesteld. Hierin staan betaalbaarheid, gezondheid en duurzaamheid voorop.