In een gemoedelijke setting en met de juiste personen aan tafel ging het jaarlijkse relatiediner van het CBL – Chefs Table – opnieuw over een thema dat de levensmiddelenbranche bezighoudt. Op 27 november stond de avond geheel in het teken van voeding en gezondheid.

Tijdens Chefs Table waren zowel de ceo’s van supermarkten- en foodservicebedrijven als die van fabrikanten en maatschappelijke organisaties aanwezig.

Onder leiding van Humberto Tan bespraken diverse sprekers, waaronder staatssecretaris Tielen (VWS), oud-minister Gerda Verburg, Marjon Bachra (Jongeren op Gezond Gewicht) en CBL-voorzitter Bert Roetert, een onderwerp wat iedereen bezig houdt: hoe krijgen we de nieuwe generatie gezonder? Dat gaat verder dan alleen voeding.

Drie gezondheidspijlers: keuzevrijheid, keuzehulp en verborgen verbeteringen
Supermarkten- en foodservicebedrijven houden zich dagelijks bezig met klanten gezondere keuzes te laten maken. Tijdens Chefs Table kwamen drie belangrijke pijlers aan bod.

1. Keuzevrijheid
Met de Schijf van Vijf als basis is in het Nationaal Preventieakkoord afgesproken dat er ieder jaar meer producten worden verkocht die binnen de Schijf van Vijf passen. Al jaren pleit de branche voor meer vrijheid in het gebruik van het logo op productniveau en in de digitale en fysieke verkoopomgeving.

2. Keuzehulp
Nutri-Score helpt consumenten in één oogopslag gezondere opties te herkennen. Alle Nederlandse supermarkten voeren Nutri-Score inmiddels op hun huismerken. Het logo is vrijwillig. Veel A-merken voeren dit Europese voedselkeuzelogo nog niet op de verpakking. Het CBL pleit daarom voor een gelijk speelveld en verplichte invoering.

3. Verborgen verbeteringen
Naast zichtbare initiatieven gebeurt er ook veel achter de schermen. Supermarkten werken al jaren aan productverbetering: minder zout, suiker en verzadigd vet in alledaagse producten. Dit gebeurt via de Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV), waarbij CBL-leden zich hebben gecommitteerd aan het behalen van de doelen voor 2030.

Rode draad: meer communiceren en blijven samenwerken
Een belangrijke conclusie van de avond is dat supermarkten en foodservicebedrijven nog beter kunnen laten zien wat er al is bereikt. Want de – soms stille-  verbeteringen in de dagelijkse boodschappen zijn het bewijs dat we stap voor stap op weg zijn naar een gezonder voedselaanbod voor iedereen. Een deel van deze verbeteringen zijn te vinden in het tijdens Chefs Table gepresenteerde Zichtboek Gezondheid.

Tijdens Chefs Table werd verder duidelijk dat het belangrijk is om geen vingers te wijzen, maar samenwerking in de hele keten te blijven bevorderen. Alleen dan is een gezonder voedselaanbod voor iedereen écht mogelijk.

Een foto-impressie van Chefs Table 2025: