De supermarktbranche heeft vandaag overlegd over invulling van de nieuwe coronamaatregelen die het kabinet gisteren bekend heeft gemaakt. Supermarkten hebben begrip voor het feit dat het kabinet zich genoodzaakt ziet om strenge maatregelen te nemen en proberen daar zo goed mogelijk invulling aan te geven. Vanaf het begin van de coronacrisis volgen supermarkten de adviezen en maatregelen van de overheid. Tegelijkertijd neemt de druk op en verantwoordelijkheid van supermarkten met de nieuwe maatregelen fors toe.

Deurbeleid

Supermarkten spreken klanten actief aan op de maatregelen in de supermarkt. De regel van maximaal 1 klant per 10 m2 winkeloppervlak blijft onverkort gelden en wordt strikt nageleefd, bijvoorbeeld met een limitering van het aantal winkelwagens. Met een medewerker bij de deur maken supermarkten beter zichtbaar dat boodschappen doen geen uitje is. De oproep aan klanten is: kom alleen, houd afstand en doe je boodschappen efficiënt met een lijstje.

Verbod alcoholverkoop na 20.00 uur

Het verbod op alcoholverkoop na 20.00 uur stelt supermarkten voor een dilemma. Enerzijds willen supermarkten zo ruim mogelijke openingstijden, zodat klanten meer gelegenheid hebben om hun boodschappen te doen en het niet te druk wordt in de winkel. Anderzijds verwachten supermarkten meer ongewenste discussie met klanten die altijd na achten hun (week)boodschappen doen en daarbij ook alcohol willen kopen, of met klanten die even na achten aan de beurt zijn bij de kassa en daardoor net te lang hebben moeten wachten om een fles wijn te kunnen kopen.

Om het personeel te behoeden voor discussies, hebben verschillende supermarkten die normaal tot 21.00 of 22.00 uur open zijn besloten om 20.00 uur helemaal dicht te gaan. De consequentie is dat het op andere momenten dan drukker wordt in de winkel.

Andere winkels blijven wel open, omdat ze de extra uren nodig hebben om te voorkomen dat het op andere momenten te druk wordt. Klanten kunnen hier na 20.00 uur geen alcohol meer kopen. Of een winkel openblijft na 20.00 uur, verschilt per keten.

Ook voor online boodschappen geldt dat supermarkten na 20.00 uur geen alcohol meer mogen bezorgen. Het is technisch complex om dat goed te regelen, supermarkten hebben tijd nodig om hun bestelsystemen aan te passen. Het CBL vraagt de overheid daarom om een overgangstermijn van een week om dit te organiseren. Een klant die de komende week ‘s avonds boodschappen bezorgd krijgt, heeft deze immers al besteld voordat sprake was van een verkoopverbod op alcohol na 20.00 uur. Deze klanten kunnen er niet meer voor kiezen om de boodschappen eerder te laten bezorgen, omdat de bezorgtijden al zijn volgeboekt voor de komende periode.

Mondkapjes

Supermarkten volgen het beleid van de overheid op het gebied van mondkapjes. Dat betekent op dit moment dat supermarkten klanten en medewerkers dringend adviseren om in de winkel een mondkapje te dragen. Als de overheid tot een verplichting komt, dan volgt de branche die op.

Zelfbedieningsgroothandels open voor consument

Vanaf donderdag 15 oktober kunnen ook consumenten zonder pas weer boodschappen doen bij de zelfbedieningsgroothandels. De tijdelijke opening voor gewone consumenten geldt in ieder geval zo lang restaurants en cafés volledig gesloten zijn. Ook tijdens de lockdown in het voorjaar waren zelfbedieningsgroothandels tijdelijk open voor consumenten zonder pas.

Door de sluiting van de horeca neemt de druk op de supermarkten opnieuw fors toe. De openstelling van de groothandels is wenselijk om klanten meer mogelijkheden te geven om voldoende afstand te kunnen houden bij het boodschappen doen. Gemeenten moeten toestemming geven voor de opening voor gewone consumenten. Het CBL rekent op begrip en coulance van gemeenten, net zoals in het voorjaar.

Blijf respectvol en aardig

Supermarkten volgen de adviezen en regels van de overheid en voeren die door in de winkel. Het CBL vraagt klanten die moeite hebben met de nieuwe maatregelen om respectvol om te gaan met supermarktpersoneel en eventuele opmerkingen over de coronamaatregelen bij de overheid kenbaar te maken. Supermarkten kunnen de overheidsmaatregelen immers niet veranderen. Supermarktmedewerkers doen hun uiterste best om ervoor te zorgen dat iedereen zich veilig voelt in de supermarkt. Bij een veilig gevoel hoort ook dat we aardig zijn tegen elkaar.

Supermarktmedewerkers krijgen trainingen in het omgaan met lastige klanten. Vorige week is een nieuwe versie van de online-training ‘De situatie de baas’ gelanceerd.