Vandaag gaat de landelijke actieweek NIXzonderID van start. Hiermee wordt extra aandacht gevraagd voor het tonen en checken van het ID van jongeren die alcohol of tabak willen kopen in winkels of horeca. Het CBL ontwikkelde speciaal voor de actie de NIX Challenge in de supermarkten. In dit interactieve spel gaan supermarktmedewerkers van zoveel mogelijk mensen de leeftijd goed inschatten. In de actieperiode nemen de medewerkers van circa 4000 supermarkten het tegen elkaar op.

In het spel swipe je naar links of naar rechts om aan te geven of je van de persoon op de foto wel of geen ID hoeft te vragen. In de praktijk is dit vaak lastiger dan wordt gedacht. Supermarkten hanteren de regel dat bij de verkoop van alcohol en tabak tot 25 jaar om ID wordt gevraagd. Het spel spelen kan via www.nixchallenge.nl en werkt het beste op mobiel. Ervaar hoe moeilijk het soms is om de leeftijd goed in te schatten.

Veel aandacht voor naleving van de leeftijdsgrens
De verantwoorde verkoop van alcohol en tabak en het voorkomen van verkoop aan te jonge kopers staat bij supermarkten al jaren hoog op de agenda. Zo is er veel aandacht voor de naleving van de leeftijdsgrens. En niet zonder resultaat. De laatste nalevingscijfers laten een naleving zien van 71,8%. Uiteraard zijn we pas helemaal tevreden wanneer de naleving 100% is. De NIX Challenge moet de naleving in de supermarkt een extra impuls geven.

Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS): “We gaan de naleving van de leeftijdsgrens voor alcoholverkoop naar 100% brengen in de komende jaren, samen met de partners in het Nationaal Preventieakkoord. Supermarkten zijn al een heel eind op de goede weg en hebben daarmee een voorbeeldfunctie voor alle verkooppunten. Met het nieuwe NIX Challenge-spel laat CBL opnieuw zien dat ze dit heel serieus nemen. Ik heb het zelf ook gespeeld en snap nu nog beter dat het goed inschatten van iemands leeftijd helemaal niet simpel is. Ik ga door met oefenen en hoop dat alle supermarktmedewerkers hoger scoren dan mijn 60 punten!”

De supermarktbranche is ambitieus om de nalevingscijfers voortdurend te verbeteren. Hierbij staan training van medewerkers, voorlichting aan de consument, de NIX18-campagne en onderlinge controles centraal. Het behalen van een certificaat van de e-learning ‘Soms moet je Nee verkopen’ geldt als vereiste om als medewerker in de supermarkt te mogen werken achter de kassa.