Van 2 tot en met 12 mei 2022 strijden supermarktmedewerkers om de eerste plaats in de NIX Challenge, een wedstrijd in het juist inschatten van de leeftijd van jongeren die alcohol of tabak willen kopen. De medewerkers met de beste score (per supermarktketen) nemen het op 24 mei tegen elkaar op in de spannende finale. De NIX Challenge is een initiatief van het CBL.

De winnaar van de NIX Challenge 2022 maakt dit jaar kans op een uitje naar de Efteling voor het team en mag zich een jaar lang de NIX Challenge-kampioen noemen!

Waarom de NIX Challenge?
Jongeren onder de achttien jaar mogen geen alcohol of tabak kopen. Het grootste deel van de jongeren die alcohol of tabak probeert te kopen in de supermarkt, gaat dan ook met lege handen naar huis. Supermarkten zijn echter pas tevreden als de naleving honderd procent is. Hier wordt hard aan gewerkt, bijvoorbeeld met behulp van de NIX18-campagne, voorlichting aan de consument en de training van medewerkers en onderlinge controles.

Zo moet een supermarktmedewerker een certificaat hebben om achter de kassa te mogen werken. Dit certificaat kunnen zij behalen door de e-learning ‘Soms moet je nee verkopen’ succesvol te doorlopen. Met de NIX Challenge vragen supermarkten extra aandacht voor het feit dat klanten tot 25 jaar hun ID moeten laten zien als zij in de supermarkt alcohol of tabak willen kopen.

Doe de NIX Challenge!
Het is nog best lastig om iemands leeftijd goed in te schatten. Kassamedewerkers in de supermarkt ervaren dat iedere dag wanneer zij afwegen of zij iemand om een ID moeten vragen. Ieder jaar doen er duizenden supermarktmedewerkers mee met de Challenge. Benieuwd hoe goed jij scoort? Doe dan zelf de NIX Challenge eens op www.nixchallenge.nl.