PERSBERICHT
Utrecht, 17 mei 2018 – In Utrecht is het startsein gegeven voor de landelijke actie NIXzonderID. Van 17 mei tot 1 juni is er in supermarkten extra aandacht voor het naleven van de leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol en tabak. Met de start van de actieweek is een nieuwe e-learning voor kassamedewerkers geïntroduceerd. In Boon’s Markt nam staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) plaats achter de kassa, waar hij merkte hoe lastig het is om de juiste leeftijd te schatten.
Recent onderzoek van Bureau Nuchter in opdracht van het CBL laat zien dat de supermarkten een nalevingscijfer van 70,3% hebben bereikt. In 2016 lag de naleving nog op 63%. Het CBL is blij met deze stijgende lijn. Met de landelijke actie NIXzonderID zet de branche in op een verdere stijging.
Om supermarktmedewerkers te blijven ondersteunen in het naleven van de leeftijdsgrens bij de verkoop van alcohol en tabak komt het CBL vandaag met een vernieuwde e-learning: ‘Soms moet je Nee verkopen’. Deze training is verplicht voor alle medewerkers in supermarkten die bij kassa’s en afrekenpunten werken.
In de training, die bestaat uit examenvragen en filmpjes, leren de medewerkers om te gaan met de regels rondom verantwoorde verkoop van alcohol en tabak. Bij succesvolle afronding, ontvangt de medewerker een certificaat. Staatssecretaris Blokhuis heeft vandaag het eerste certificaat van de vernieuwde e-learning ontvangen. Benieuwd hoe je het er zelf vanaf brengt achter de kassa? Voer de tests hier zelf uit.
Naast de verplichte training voor nieuwe (kassa)medewerkers, brengt de supermarktbranche gedurende de actieperiode NIXzonderID de regels rond de verantwoorde verkoop van alcohol en tabak extra onder de aandacht voor alle winkelmedewerkers. Voor de winkels zijn diverse hulpmiddelen beschikbaar in de vorm van posters en promotievideo’s.