Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), ziet zichzelf als enthousiast partner van JOGG. Als deelnemer van het eerste uur van het Convenant Gezond Gewicht, vindt het CBL het waardevol dat deze succesvolle samenwerking wordt voortgezet in de nieuwe stichting. “Op deze manier kunnen we onze krachten bundelen om er voor te zorgen dat jongeren gezonder opgroeien”, aldus Henrieke Crielaard, manager Voeding en Gezondheid van het CBL.

Samen met de overheid en fabrikanten werkt de supermarktbranche bijvoorbeeld aan het verbeteren van producten als bijdrage aan een gezonde leefstijl.  De focus ligt op vermindering van (verzadigd) vet, suiker en/of zout, en meer vezels in de producten. Ook door wijziging van de portiegrootte kan gezondheidswinst geboekt worden. De productgroepen soepen, sauzen, zuivel en frisdrank zullen de komende tijd verbeterd worden, nadat vorig jaar groenteconserven en vleeswaren verbeterd zijn.

Bovendien slaan de supermarkten de komende weken de handen ineen om te werken aan een gezonder Nederland. Op de winkelvloer, maar ook in hun eigen magazines, websites en social media zetten zij de komende weken gezondere voeding in de schijnwerper. Bijvoorbeeld door het eten van groenten en fruit te promoten, informatie te geven over een gezonde leefstijl of door uitleg te geven over het Vinkje.