de supermarktbranche
duurzaamheid

Supermarkten werken al vele jaren aan verduurzaming van de voedselketen. De samenleving, en daarmee de consument, wordt zich steeds bewuster van het bestaan van fairtrade-producten en dier- en milieuvriendelijk geproduceerde levensmiddelen.

Supermarkten spelen met hun aanbod in op de vraag van consumenten. Supermarkten nemen hun verantwoordelijkheid en dragen bij aan het aanpassen van productieprocessen naar de wensen van de consument en de samenleving. Ook zetten supermarkten volop in op het energiezuiniger inrichten van distributiecentra, winkels en het logistieke proces.

Hoe duurzaam is de Nederlandse supermarkt?
Het CBL heeft onderzoek laten doen naar de duurzaamheid van het assortiment en van de bedrijfsvoering van de Nederlandse supermarkten. Dit drieluik toont de belangrijkste resultaten, het aantal producten op het schap is hierbij bepalend geweest. Deze zijn gebaseerd op openbare data en geven een inschatting van de situatie in maart 2016.

Hier leest u meer over de duurzaamheidsinitiatieven van het CBL.