Wetgeving
Legitimatieleeftijd 25 jaar

Om alcohol en tabak te kopen moet je minimaal 18 jaar zijn. Daarom moet iedereen die jonger is dan 25 jaar en alcohol of tabak koopt in de supermarkt zijn of haar legitimatie laten zien.

Blijkt dat je jonger bent dan 18, dan mag de supermarkt je geen alcohol en tabak verkopen. Ben je 18 jaar of ouder dan mag je de alcohol en/of tabak afrekenen. In alle supermarkten zijn schapkaarten, kassabalkjes etc. te zien met daarop het campagnelogo NIX18 van het ministerie van VWS en de leeftijden 18 en 25 jaar. Ook hebben de supermarkten de flyer van het Ministerie verspreid om de nieuwe regels bekend te maken.

Meer over deze maatregel
De supermarkten in Nederland willen geen alcohol en tabak verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Aan jongeren tot 25 jaar die alcohol of tabak willen kopen wordt daarom gevraagd om klaar te staan met een geldig legitimatiebewijs. Met het verhogen van de leeftijdsgrens voor legitimatie naar 25 jaar kunnen we beter garanderen dat er geen alcohol en tabak aan jongeren wordt verkocht die daar te jong voor zijn.

Wat houdt de maatregel concreet in?

  • Iedere jongere tot 25 jaar die alcohol of tabak wil kopen, wordt gevraagd klaar te staan met hun legitimatiebewijs.
  • Als zij oud genoeg zijn, is er geen probleem.
  • Wanneer een jongere onder de 25 zijn of haar legitimatie niet laat zien, mag de alcohol of tabak ook niet meegegeven worden.
  • Samen kopen=samen legitimeren: Als de koper niet alleen is, maar bijvoorbeeld met een groepje vrienden bij de kassa staat, moeten de ID's van de hele groep gecontroleerd worden: iedereen moet oud genoeg zijn.

De supermarktsector heeft in het najaar van 2016 een nalevingspercentage van 67% bereikt, blijkt uit onderzoek van het CBL naar de naleving van de leeftijdgrens voor de verkoop van alcohol en tabak. Dit voorjaar lag de naleving nog op 62%. Het CBL is blij met deze stijgende lijn. De positieve stijging laat zien dat de intensieve en veelzijdige manier waarop supermarktorganisaties het toezicht op de leeftijd verankeren in hun bedrijf succesvol is. Het zet de branche aan ambitieus te blijven en de ingeslagen weg te vervolgen, waarbij training van medewerkers, voorlichting van de consument, de NIX18-campagne en onderlinge controles centraal staan. Uiteraard is de branche pas helemaal tevreden wanneer de naleving 100% is.

Meer weten?
Over de leeftijdgrenzen: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol
Over alcohol: www.alcoholinfo.nl