Duurzaamheid
Duurzame palmolie

De Nederlandse supermarktbranche werkt aan verduurzaming van het assortiment. In dat kader wil de branche ook een bijdrage leveren aan het verduurzamen van de mondiale palmolieproductie. Van alle palmolie die de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie in 2015 verwerkte, is 84 procent duurzaam. In de huismerken van supermarkten is dit aandeel 99%:

In diverse producten die in de supermarkt te koop zijn is palmolie verwerkt. Het gaat bijvoorbeeld om sauzen, koekjes, ijs, margarine, zeep en cosmetica. Palmolie is van belang voor de structuur van deze producten en wat betreft levensmiddelen ook voor de smaak.

De productie van palmolie is echter niet per definitie duurzaam. Zo kan het benodigde areaal aan palmolieplantages ten koste gaan van tropisch regenwoud en de daar aanwezige kostbare biodiversiteit. Maar ook het gebruik van bestrijdingsmiddelen en de sociaal-economische situatie van werknemers verdienen aandacht.

Voor meer informatie zie www.taskforceduurzamepalmolie.nl