Duurzaamheid
Duurzaamheid

Hoe duurzaam is de Nederlandse supermarkt?
Supermarkten werken continu aan verduurzaming van de voedselketen. Supermarkten nemen hun verantwoordelijkheid en dragen bij aan het aanpassen van productieprocessen naar de wensen van de consument en de samenleving. Ook zetten supermarkten volop in op het energiezuiniger inrichten van distributiecentra, winkels en het logistieke proces. 

Ter ondersteuning van de activiteiten van individuele supermarktorganisaties, voert het CBL een duurzaamheidsagenda uit. Hier worden regelmatig nieuwe agendapunten aan toegevoegd en er worden samen met ketenpartners, overheden en maatschappelijke organisaties projecten opgezet om de voedselketen duurzamer te maken, bijvoorbeeld binnen de 
Alliantie Verduurzaming Voedsel. Zie links in de menubalk de belangrijkste onderwerpen op de agenda. 

Het CBL heeft onderzoek laten doen naar de duurzaamheid van het assortiment en van de bedrijfsvoering van de Nederlandse supermarkten. 
Dit drieluik toont de belangrijkste resultaten, het aantal producten op het schap is hierbij bepalend geweest. Deze zijn gebaseerd op openbare data en geven een inschatting van de situatie in maart 2016.


Bekijk op www.passievoorfood.nl de duurzaamheidsactiviteiten van supermarktorganisaties en op www.duurzamereten.nl van alle schakels in de voedselketen.

Download hier het CBL Zichtboek Duurzaamheid met duurzaamheidsinitiatieven in de supermarktbranche dat wij eerder publiceerden.

Welke dilemma's en aspecten er bij verduurzaming komen kijken zie je in onderstaand filmpje: