Supermarkten en foodservicebedrijven zijn een belangrijke partij in de voedselvoorziening van Nederland.

De levensmiddelenbranche is heel zichtbaar in de samenleving en staat er ook midden in. Nederland leeft van wat wij verkopen en daarom moet het goed zijn. Gezond, duurzaam, veilig en bovenal lekker.

300
duizend medewerkers in de branche
6130
winkels door heel Nederland (bron: CBS)
45.113
miljard supermarktomzet inclusief non-food in 2021 (bron: IRI)

Onderverdeling branche in miljarden euro’s, consumenten-besteding.

De Nederlandse consument waardeert de eigen supermarkt met een cijfer tussen de 7,5 en de 8.

3.8
supermarktformules gemiddeld bereikbaar
2.6
bezoeken per week aan supermarkt
65
% vindt boodschappen doen leuk
26
minuten duurt gemiddeld bezoek
4
miljoen dagelijkse klanten in de levensmiddelenhandel
6.7
% aandeel online boodschappen in 2020 (bron: FSIN)
2025
in dat jaar is dat waarschijnlijk 10%
95
% bereik van online boodschappen bezorgen
1000
pick-up-points in Nederland

Ook online boodschappen doen neemt verder toe.

Supermarkten innoveren met nieuwe services zoals zelfscankassa’s of thuisbezorgmaaltijden. De supermarkt wil de klant in de winkel en ook online verleiden. De beleving is steeds belangrijker.